Aktiver dit lokalmiljø

Sådan inviterer, involverer og aktiverer I projektets lokalmiljø

Når I laver et kulturprojekt, er det en god ide at gøre Jer tanker om, hvordan I vil involvere projektets lokalmiljø. Et engageret lokalmiljø er med til at danne et solidt fundament for projektet og dets succes. Det er også i lokalmiljøet, at Jeres projekt virkelig kan have indflydelse og gøre en forskel. Potentialet er enormt og nedenfor nævner jeg bare et par af de muligheder, der bogstaveligt talt ligger lige rundt om hjørnet:

  • Deltagere, publikummer og gæster

  • Frivillige og hjælpende hænder

  • De bedste ambassadører, PR, omtale og nye målgrupper

  • Sponsorer/midler/ressourcer/materialer

  • Bæredygtighed og efterliv

Kortlægning - Hvem?

Lokalmiljøet kan deles op i to kategorier:

  • Det geografiske lokalmiljø

  • Det tematiske lokalmiljø

Det geografiske lokalmiljø er de aktører, aktiviteter og arrangementer, der finder sted i det område, hvor dit projekt skal afvikles.

Det tematiske lokalmiljø er de aktører, aktiviteter og arrangementer, der beskæftiger sig med de samme temaer som dit projekt. 

Aktører er personer, organisationer, institutioner eller virksomheder

Aktiviteter er tilbagevendende begivenheder

Arrangementer er enkeltstående begivenheder og events

Samlet kan vi kalde aktører, aktiviteter og arrangementer for projektets interessenter. En interessent er en person eller instans, der har magt til at påvirke dit projekt.

Lav et kort over projektets lokalmiljø med så mange interessenter, som overhovedet muligt.

projektets lokalmiljø

Interessentanalyse (Light) - Hvad?

Når I har Jeres kort på plads, er det tid til at beslutte, hvem I gerne vil involvere og hvordan. Udvælg 2-3 geografiske og 2-3 tematiske interessenter, som I gerne vil invitere ind i Jeres projekt. Brug denne model til at lave en simpel interessentanalyse, der gør det klart:

  • Hvordan kan interessenten skabe værdi for projektet?

  • Hvordan kan projektet skabe værdi for interessenten?

Invitationen - Hvordan?

Nu er det blevet tid til at invitere interessenten med i projektet. Her kan I med fordel overveje nedenstående spørgsmål:

  • Hvordan vil interessenten gerne kontaktes?

  • Hvordan kan I gøre Jeres projekt ekstra interessant og særligt for interessenten?

  • Hvordan kan I give interessenten en smagsprøve på projektet i invitationen?

  • Hvordan kan I sikre at Jeres koncept og projektets værdier skinner igennem i invitationen?

  • Hvordan kan Jeres projekt skille sig ud?

Her er der altså virkelig mulighed for at være kreativ. Lad Jer evt inspirere af denne klassiker fra good old Chatroulette:

Held og lykke med projektet!

Next
Next

Prejektmodel